Czy społecznie odpowiedzialny biznes ma wpływ na budowanie wartości przedsiębiorstwa?

3.1. Wskaźniki CSR

Najpełniej wpływ odpowiedzialności na firmę obrazują różnego rodzaju wskaźniki, które pozwalają na porównanie m.in. efektywności i dochodowości ex ante wdrożeniem tej koncepcji zarządzania firmę, jak również ex post.

Przykładowe wskaźniki stosowane w CSR:

  • Wskaźniki ekonomiczne:
    • wskaźnik inwestycji (nakłady inwestycyjne jako % przychodów)
    • innowacyjność: nowe produkty/produkty ogółem
    • nakłady na B+R/przychody
  • Wskaźniki ekologiczne
    • GWP (global warming potential): całkowita emisja gazów cieplarnianych (według definicji protokołu z Kioto) w tonach odpowiednika CO2
    • zagospodarowane odpady/wytworzone odpady (recycling)
    • ilość naruszeń norm ochrony środowiska
    • wartości inwestycji zmniejszających oddziaływanie na środowisko/łączna wartość inwestycji
    • indeksy ekoroduktywnosci (np. ilość materiałów wyprodukowanych/ilość zużytych surowców naturalnych – tzw. odmaterializowanie produkcji)
    • indeksy ekoefektywności (np. wielkość emisji CO2/przychody)
  • Wskaźniki pracownicze
    • średnia wysokość wynagrodzenia kobiet/średnia wysokość wynagrodzenia mężczyzn w poszczególnych kategoriach zaszeregowania
    • rozpiętość wynagrodzeń (stosunek średniej do 5% najlepiej zarabiających łącznie z zarządem/średnia dla 5% najsłabiej zarabiających)
    • ilość pracowników zwolnionych z programem zabezpieczającym/ilość wszystkich zwolnień
    • stosunek budżetu szkoleń do rocznych kosztów operacyjnych
    • ilość godzin szkoleń łącznie/ilość godzin szkoleń dotyczących etycznych zasad postępowania w firmie
    • ilość pracowników uczestniczących w szkoleniach/łączna ilość pracowników
    • ilość godzin szkolenia na 1 pracownika w poszczególnych kategoriach (kadra kierownicza, robotnicza)
    • % kobiet zatrudnionych ogółem w stosunku do mężczyzn /% kobiet zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w stosunku do mężczyzn
    • procent pracowników zrzeszonych w związkach zawodowych
    • ilość nowo przyjętych pracowników/łączna ilość pracowników
    • ilość pracowników z dostępem do intranetu-internetu/łączna ilość pracowników
  • Wskaźniki bezpieczeństwa pracy
    • wypadki hospitalizowanie/ilość zatrudnionych pracowników
    • godziny zwolnień chorobowych/godziny przepracowane
    • ilość wypadków samochodowych w ramach pracy/ilość przejechanych kilometrów
  • Wskaźniki zaangażowania społecznego
    • środki finansowe przeznaczone na inwestycje społeczne (według priorytetów: sport, zdrowie, nauka, ochrona środowiska, itp.)
    • ilość otrzymanych projektów od organizacji społecznych/ilość zrealizowanych projektów
    • ilość godzin pracowniczych przepracowanych na rzecz społeczności lokalnej/ilość godzin pracy
    • wysokość podatków i opłat lokalnych (gmina)/łączne przychody gminy
    • dotacje finansowe o charakterze działalności dobroczynnej jako % zysku brutto
    • ilość pieniędzy zebranych przez pracowników/ilość pieniędzy dołożonych przez firmę – przekazanych na cele społecznie użyteczne
  • Wskaźniki dotyczące relacji z partnerami biznesowymi
    • ilość wspieranych miejsc pracy u dostawców (obroty z dostawcami/wydajność u dostawcy)
    • przeciętny czas płacenia faktur dostawcom
    • ilość dostawców, z którymi odbywa się spotkanie na temat strategii firmy/łączna ilość dostawców
    • liczba przyjętych reklamacji/liczba zgłoszonych reklamacji [11, s. 44-45]

Wyraźne argumenty za społecznie odpowiedzialnym biznesem widoczne są w powyższych wskaźnikach, które pośrednio i bezpośrednio wpływają na całkowitą wartość przedsiębiorstwa. Wartość firmy może wzrosnąć dzięki zbudowaniu dobrego wizerunku podmiotu w otoczeniu, a co za tym idzie zwiększeniu liczby lojalnych klientów, przekładającej się na wzrost sprzedaży i zyski. [3, s. 68] Firma odpowiedzialna zyskuje więcej, stając się tym samym liderem na rynku.