CSR - Społeczna odpowiedzialność biznesu
Co to jest CSR?
Społecznie odpowiedzialny biznes to taki, który w swojej działalności nastawionej na zysk bierze pod uwagę racje interesariuszy w kontekście ekonomii, prawa, etyki i filantropii.
Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełniania wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego dobrowolne zaangażowanie i zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach, którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć wpływ na ich powodzenie w działalności gospodarczej. Jest to swego rodzaju inwestycja a nie koszt dla firmy.Czy sterowanie firmą powinno być odpowiedzialne?
Pytania jakie zadają sobie menedżerowie wiążą się z pogodzeniem roli kierowniczej i stworzeniem pozytywnej atmosfery w pracy. Wydaje się, że odpowiedzi na te dylematy powinny leżeć w misji firmy, która najdokładniej wyznacza ramy działania przedsiębiorstwa. Kwestia, którą poruszę w niniejszej pracy wiąże się bezpośrednio z ogólnymi wytycznymi funkcjonowania firmy w kontekście budowania pozytywnego wizerunku jako pracodawcy. Bezpośrednio łączy się to z koncepcją społecznie odpowiedzialnego biznesu, realizowanego w obszarze relacji z pracownikami. Skupiając się na komponencie wdrażania społecznej odpowiedzialności w procesie zarządzania zasobami ludzkimi, będę poszukiwać konotacji tego komponentu z misją firmy oraz próbować znaleźć implikacje takich działań dla skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem.
Czy społecznie odpowiedzialny biznes ma wpływ na budowanie wartości przedsiębiorstwa?
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest coraz popularniejsza koncepcją zarządzania firmą, której korzyści zauważają zarówno menedżerowie, jak i akcjonariusze. Korzyści przekładają się na realny wzrost wartości firmy widoczny nie tylko w poszczególnych wskaźnikach ekonomicznych, ekologicznych czy dotyczących miejsca pracy, ale przede wszystkim sumarycznym wzroście sprzedaży i zysku. Firmy, które wdrażają strategię CSR-ową budując pozytywny wizerunek oraz zaufanie wśród wszystkich grup interesariuszy (m.in. inwestorów, klientów oraz społeczności lokalnej) mają równocześnie większą wartość.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w kształtowaniu wizerunku medialnego firmy
Jeśli czegoś nie ma w mediach, to znaczy, że nie istnieje. Te coraz popularniejsze stwierdzenie wykorzystują również przedsiębiorstwa, których obecność w mediach równa się obecności w świadomości konsumentów. Taktyka firm w kształtowaniu opinii na swój temat przybrała ostatnimi czasy formę potrójnej linii przewodzenia, czyli konsensusu pomiędzy interesami pracowników, społeczeństwa i środowiska naturalnego a „maksymalizacją zysku”.
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest rozwiązaniem, które przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują jako element budowania wizerunku medialnego. Mając to na uwadze, celem niniejszej pracy jest wykazanie korelacji pomiędzy CSR-em a marketingiem i PR-em we współczesnym biznesie w kontekście badań na temat postrzegania reklamy przez konsumentów.